tisdag, december 23, 2014

Biskvibaluns

Förra sommaren laborerade mamma och jag med smaker till rulltårtor och nu har vi lekt lite med biskvier. Det är ju så mycket roligare att testa något nytt än att bara köra samma samma hela tiden.

Bottnar
300 g mandelmassa
1-2 äggvitor

Riv mandelmassan och rör sedan ner äggvitan så att smeten blir smidig, den ska inte bli för lös. Klicka sedan ut smeten i lagom stora klickar, tänk på att de blir större i ugnen. Grädda på 175 grader i 12-15 minuter.

Smörkräm
2 äggulor
1,5 dl vatten
1,1 dl strösocker
1,5 tsk potatismjöl
200 g smör
Valfri smaksättare

Häll äggulor, vatten, strösocker och potatismjöl i en kastrull. Låt det sjuda och koka sedan på svag värmeunder omrörning tills du fått en smet. Låt smeten kallna. Vispa ner smöret och tillsätt smaksättare.

Citronbiskvi med vit choklad. Smörkrämen innehåller både citronzest och citronsaft från en ekologisk citron.

Hjortronbiskvi med vit choklad och riven mörk choklad på toppen.

Päronbiskvi med mörk choklad och ränder av vit choklad. Vi hade i päroncognacessens och en liten droppe grön karamellfärg i smörkrämen.

Kaffebiskvi med mörk choklad toppad med kaffepulver.

Choklad- och arraxbiskvi med mörk choklad.

Hallonbiskvi med mörk choklad smaksatt med lakritspulver. I smörkrämen hade vi i frysta hallon som fått tina. Chokladen smaksatte vi med lakritspulver från Kung Markatta.

Hoppas det här var lite inspirerande för den som hittar hit.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jättekul med våra försök i köket. vad ger vi oss på nästa gång?
// Den ömma modern

Oslofru sa...

Så gott! Jag älskar beskvier! :D

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

H3jsan !
Mitt under MelX, läste jag detta recept, oh vad sugen jag blir och lyckligt gift

då bakade jag massor, av goda konditorisnittar.
Då fanns ingen dator ingen mobil som störde.

Trevlig fortsättning vid bakbordet,

Kram Mi

T sa...

Ser gott ut!